Egyéni vállalkozást indítanál? Mutatjuk, mit kell tenned hozzá!
Amennyiben van egy jó ötleted, vélhetően hamarosan megszületik az az elhatározás, hogy egyéni vállalkozást indítanál. Nos, természetesen a remélhetőleg sikerre vezető ötlet és az elhatározás elengedhetetlen, azonban van jó néhány adminisztratív feltétel, amely elengedhetetlen egy kezdő vállalkozás elindításához. Összegeztük az ehhez szükséges fontosabb információkat.
Bizonyos személyi feltételeknek meg kell felelni
Ha egyéni vállalkozást indítanál, meg kell felelni bizonyos feltételeknek, így elöljáróban nézzük meg a jogosultak körét. Nem kell nagy dolgokra gondolni, azt itt támasztott elvárások teljesen logikusak. Egy vállalkozás indításához szükség van először is magyar, vagy európai uniós, esetleg EGT-országhoz tartozó állampolgárságra. Sőt harmadik országbeli állampolgár is jogosult lehet, amennyiben itteni tartózkodása keresőtevékenység, családegyesítés, vagy tanulmányi céllal igazolt. Fontos, hogy az igénylő az igénylés pillanatában már betöltse legalább a 18. életévét, továbbá ne álljon a cselekvőképességét érintő gondnokság alatt. Nem indíthatnak vállalkozást azok a személyek, akik tagjai más egyéni cégnek, vagy korlátlanul felelős tagjai gazdasági társaságnak. Szintén kizáró ok, ha az igénylőt korrupciós, vagyon elleni, erőszakos vagy gazdálkodás rendjét sértő bűncselekmény miatt szabadságvesztésre ítélték és a hátrányos jogkövetkezmények alól még nem mentesült.
Ha egyéni vállalkozást indítanál, jelentős adminisztrációval kell kalkulálnod
Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdését lehetőségünk van bejelenteni a NAV bármelyik ügyfélszolgálatánál, vagy elektronikusan a Webes Ügysegéd alkalmazást használva. Természtesen mind a két esetben szükséges érvényes személyazonosításra alkalmas irattal rendelkeznünk. A jelentkezés során ki kell tölteni a személyes, valamint a székhelyadatokat. Amennyiben a bejelentett székhelynek nem mi vagyunk a tulajdonosai, vagy mi vagyunk a tulajdonosok, de más a haszonélvező, akkor bonyolódik a helyzet. Ebben az esetben be kell nyújtanunk egy székhelyhasználat jogcímét igazoló okiratot, amelyben a tulajdonos vagy a haszonélvező áldását adja a tevékenységre. Ezután következhet a főtevékenység és egyéb tevékenységek megadása. Fontos tisztában lennünk azzal, hogy egyes tevékenységek engedélykötelesek, így ha ilyen tevékenységet választunk, kérni fogják tőlünk az ehhez szükséges engedélyeket. Ha ezzel végeztünk, jöhet az újabb fejezet, ahol az adózási adatok szerepelnek. Ha teljesen járatlanok vagyunk a témában, érdemes lehet ezt először alaposan átbeszélni egy hozzáértő ismerőssel, de lehetőség van direkt ezzel foglalkozó cégeket is felkeresni. A végére pedig jöjjön egy jó hír: a tevékenység bejelentése díjmentes, azzal azonban számolnunk kell, hogy a működés során már fel fognak merülni költségek.
Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.