CIB bannerCIB bannerHirdetés

Benyújtották a törvényjavaslatot: hogy hathat ez az ingatlanpiacra?

2025.05.19.
Szerző: Ujvári Krisztina
Utoljára módosítva: 2025. május 19. 14:44

Idén tavasszal a magyar kormány benyújtotta a „helyi önazonosság védelméről” szóló törvényjavaslatot, amely jelentős változásokat hozhat az ingatlanpiac működésében.

Benyújtották a törvényjavaslatot: hogy hathat ez az ingatlanpiacra?

A javaslat célja, hogy az önkormányzatok számára eszközöket biztosítson a helyi közösségek védelmére, különösen a gyors népességnövekedéssel és az ingatlanárak emelkedésével szemben. Az alábbiakban részletesen megvizsgáljuk, hogyan hathat ez a törvényjavaslat az ingatlanpiacra, különös tekintettel a potenciális előnyökre és hátrányokra.

A törvényjavaslat főbb elemei

A törvényjavaslat több eszközt kínál az önkormányzatoknak a helyi közösségek védelmére. Ezek a következők.

  • Elővásárlási jog bevezetése: Az önkormányzatok elővásárlási jogot szerezhetnek az eladásra kínált ingatlanokra, különösen azokban az esetekben, amikor a vásárló nem rendelkezik helyi lakcímmel vagy ingatlantulajdonnal. Ez lehetővé teszi számukra, hogy elsőként vásárolják meg az ingatlant, megelőzve a külső vásárlókat. 
  • Lakcím létesítésének feltételekhez kötése: A települések korlátozhatják az új lakcímek létesítését, különösen akkor, ha úgy ítélik meg, hogy a település infrastruktúrája nem képes további lakosokat befogadni. 
  • Helyi adók bevezetése: Az önkormányzatok magasabb adókat vethetnek ki a nem helyi lakosokra vagy a befektetési célú ingatlanvásárlásokra, ezzel is visszaszorítva a spekulatív vásárlásokat.

Bármely önkormányzat élhet a különböző korlátozó intézkedésekkel, de fontos, hogy minden esetben meg kell határozni egy kívánt lakosságszámot, ami nem lehet alacsonyabb a jelenlegi lakosságszámnál. Az intézkedések csak akkor lépnek életbe, ha az adott településen a népesség átlépi a meghatározott számot. 

Mentességek

A törvényjavaslat szerint mentesül a betelepülőre vonatkozó tilalmak, korlátozások és feltételek alól az a természetes személy,

  • aki a településen lakóhellyel vagy ingatlantulajdonnal rendelkező személy hozzátartozója, illetve akinek a település a származási helye
  • aki bizonyítja vagy legalább valószínűsíti, hogy a születését követő tíz évben maga vagy valamely hozzátartozója legalább tizenkét hónapot a településen élt
  • aki állami vagy önkormányzati foglalkoztatottként – ideértve az állami vagy önkormányzati többségi tulajdonban álló gazdasági társaságok foglalkoztatottjait is -, e munkavégzése érdekében települ be a településre
  • utóbbi pont hatálya alá nem tartozó személy esetében teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatban kijelenti, hogy a településen kíván munkavégzésre irányuló tevékenységet végezni
  • aki elemi csapás vagy baleset miatt otthontalanná vált
  • aki lakáscélú állami támogatással történő ingatlanszerzéssel érintett, ideértve a közeli hozzátartozóját is
  • aki az egyház vagy egyházi jogi személy alkalmazottja
  • a településen működő köznevelési vagy felsőoktatási intézmény tanulója vagy hallgatója
  • a településen hitéleti, egészségügyi, sport, szociális, gyermek- és ifjúságvédelmi vagy büntetés-végrehajtási intézményben vagy intézetben él

A törvényjavaslat kimondja: az önkormányzat a rendeletével további személyi kört is mentesíthet, vagy arra kedvezőbb betelepülési feltételeket állapíthat meg.

Potenciális hatások az ingatlanpiacra

A pozitív hatások

  • Helyi közösségek védelme: A törvényjavaslat lehetővé teszi az önkormányzatok számára, hogy megőrizzék a települések karakterét és közösségi életét, megakadályozva a túlzott beépítést és a lakosság gyors cserélődését.
  • Ingatlanárak stabilizálása: A spekulatív vásárlások visszaszorítása hozzájárulhat az ingatlanárak stabilizálásához, megakadályozva az árak túlzott emelkedését, amely különösen a fiatalok és az alacsonyabb jövedelműek számára jelenthet problémát.
  • Infrastruktúra tehermentesítése: A lakosság növekedésének korlátozása csökkentheti az infrastruktúrára nehezedő nyomást, például az iskolák, egészségügyi intézmények és közlekedési hálózatok terhelését.

A negatív hatások

  • Piaci likviditás csökkenése: Az elővásárlási jog és az ingatlanszerzés korlátozása csökkentheti az ingatlanpiac likviditását, mivel kevesebb vásárló lesz jogosult ingatlant vásárolni, ami lassíthatja az adásvételeket.
  • Befektetői érdeklődés csökkenése: A szigorúbb szabályozás elriaszthatja a befektetőket, különösen azokat, akik bérbeadás vagy értéknövekedés céljából vásárolnának ingatlant, ami csökkentheti a beruházásokat és a gazdasági növekedést.
  • Jogbizonytalanság: A szabályozás bevezetése jogi kihívásokat is felvethet, különösen a tulajdonhoz való jog és az egyenlő bánásmód elveinek szempontjából. 

Regionális különbségek és példák

A törvényjavaslat hatása jelentősen eltérhet a különböző régiókban.

  • Balaton és Velencei-tó környéke: Ezeken a területeken az ingatlanárak jelentős emelkedése és a turizmus okozta terhelés miatt az önkormányzatok valószínűleg élni fognak a szabályozás adta lehetőségekkel. 
  • Budapesti agglomeráció: A főváros környéki települések, amelyek az elmúlt években jelentős népességnövekedést tapasztaltak, szintén érdekeltek lehetnek a szabályozás alkalmazásában a túlzsúfoltság és az infrastruktúra túlterheltségének csökkentése érdekében. 
  • Elöregedő vidéki települések: Azok a települések, amelyek népessége csökken, valószínűleg nem fogják alkalmazni a korlátozásokat, mivel számukra a betelepülők jelenthetik a megújulás lehetőségét.

Jelentős változásokat hozhat

A „helyi önazonosság védelméről” szóló törvényjavaslat jelentős változásokat hozhat az ingatlanpiac működésében. Míg a célja a helyi közösségek védelme és az infrastruktúra túlterhelésének megelőzése, a szabályozás bevezetése számos kihívást is jelenthet, különösen a piaci likviditás, a befektetői érdeklődés és a jogbiztonság szempontjából. Az önkormányzatoknak alaposan mérlegelniük kell a szabályozás alkalmazásának előnyeit és hátrányait, figyelembe véve a helyi sajátosságokat és a közösség érdekeit.

Több szempont nagyon fontos az új törvényjavaslat kapcsán

  • Rugalmasság biztosítása: A szabályozásnak lehetőséget kell biztosítania az önkormányzatok számára, hogy a helyi sajátosságok figyelembevételével döntsenek a korlátozások bevezetéséről.
  • Átláthatóság és jogbiztonság: Fontos, hogy a szabályozás világos és átlátható legyen, elkerülve a jogbizonytalanságot és biztosítva a tulajdonhoz való jog tiszteletben tartását.
  • Infrastruktúra fejlesztése: Ahelyett, hogy kizárólag a betelepülést korlátoznák, az önkormányzatoknak érdemes lenne az infrastruktúra fejlesztésére is koncentrálniuk, hogy képesek legyenek befogadni az új lakosokat anélkül, hogy a helyi közösségek életminősége romlana.
  • Társadalmi párbeszéd: A szabályozás bevezetése előtt fontos a lakosság és a szakmai szervezetek bevonása a döntéshozatali folyamatba, biztosítva ezzel a széles körű támogatást és a közösségi konszenzust.

A törvényjavaslat bevezetése komoly hatással lehet az ingatlanpiacra és a helyi közösségek életére. Míg a célok érthetőek és támogatandóak, a megvalósítás során körültekintően kell eljárni, hogy elkerüljük a nem kívánt mellékhatásokat és biztosítsuk a szabályozás hosszú távú fenntarthatóságát.

Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.

Ajánlataink

Archívum

Ajánlott hitelek

CIB Előrelépő Személyi Kölcsön

THM

10,39% - 18,65%

Futamidő

12 - 96 hó

Hitelösszeg

300.000 - 15.000.000 Ft

Hirdetés

MBH Időnyerő Személyi Kölcsön

THM

10,6% - 23,2%

Futamidő

12 - 84 hó

Hitelösszeg

500.000 Ft - 10.000.000 Ft

Hirdetés

eHitel Expressz

THM

12,87%

Futamidő

6 hó

Hitelösszeg

450.000 Ft

Hirdetés

További blogbejegyzések

Milyen irányba mozdulhatnak a lakásárak 2023-ban?

Milyen irányba mozdulhatnak a lakásárak 2023-ban?

2022.08.01.

A lakásárak 2023-ban vajon tovább emelkednek, vagy elindul végre a csökkenés? Az alábbi cikkben erre keressük a választ.

Tovább olvasom
Fordulat a lakáspiacon: 9 év után először csökkentek az árak

Fordulat a lakáspiacon: 9 év után először csökkentek az árak

2023.12.08.

Az Expresszkölcsön szakértői annak jártak utána, hogy milyen irányban változnak a lakásárak, és annak, hogy ez hogyan hat a vásárlókra, az eladókra és a lakástulajdonosokra. Fontosnak tartjuk ugyanis, hogy ne csak az ingatlant eladók és vevők, de az ingatlan tulajdonosai is tisztában legyenek azzal, hogy milyen hatással van rájuk egy lakáspiaci fordulat. Mutatjuk, mire jutottunk.

Tovább olvasom
A lakásárak alakulása idén

A lakásárak alakulása idén

2021.09.15.

A lakásárak állandó emelkedése rendre kivált egy olyan hatást, hogy egyesek a lakásárak csökkenéséről, sőt egyenesen várható drasztikus árcsökkenésről kezdenek beszélni. A gazdasági folyamatok alapján szakértőktől nem kapunk ilyen jelzéseket. Az ingatlanárak Magyarországon az európai alatt vannak, az üzleti folyamatok, állami támogatások pedig serkentik a piacot. A lakásárak idén is nőttek. De hogy alakult a használt, és hogy az új lakások piaca? Mutatjuk.

Tovább olvasom
Nézzük, mi várható az ingatlanpiacon 2023-ban!

Nézzük, mi várható az ingatlanpiacon 2023-ban!

2023.02.15.

Az ingatlanpiac 2023-ban sem áll le, a kérdés valójában inkább az, hogy merre indul – az alábbi cikkben erre keressük a választ.

Tovább olvasom

További hírek a hirnavigator.hu támogatásával