Mutatjuk, mire figyelj az ÁFA-visszatérítés igénylésekor!
Ha ÁFA-visszatérítés a téma, fontos megemlíteni, hogy 2021-ben bevezették az 5 százalékos ÁFÁ-t az újépítésű ingatlanoknál, továbbá lényeges információ, hogy ez az 5 százalékos ÁFA is elengedésre kerülhet, legalábbis azoknál a házaspároknál, akik éltek a CSOK lehetőségével.
Mikor lehetséges az ÁFA-visszatérítés?
Az idei esztendő első napjától érvényes határozat szerint akkor igényelhető vissza az ÁFA 5 százaléka, ha újépítésű lakást vásárolunk, vagy építünk generál-kivitelezéssel, és a finanszírozáshoz CSOK-os vállalás is tartozik. Amennyiben olyan új ház építéséről van szó, ami nem generál-kivitelezéssel valósul meg, akkor a 27 százalék ÁFA-tartalmú számlák visszaigénylése lehetséges, azonban itt meg lett állapítva egy felső értékhatár, ami a rendelet értelmében jelenleg 5 millió forint. Szintén 5 milliós értékhatárig lehetséges a 27 százalékos ÁFA-tartalommal kiállított számlák visszaigénylése, ha olyan lakóépület bővítéséről, esetleg korszerűsítéséről van szó, ami a Falusi CSOK által preferált kistelepülésen helyezkedik el. Az ÁFA-visszatérítés mindegyik esetben csak egy alkalommal vehető igénybe, kizárólag 27 százalékos forgalmi adóval kiállított számlák esetén. Új építés esetén a számlák csak és kizárólag abban az esetben tekinthetők érvényesnek, amennyiben az ÁFA-visszatérítés, azaz a támogatás összege azonos az építkezés helyszínével, továbbá a számlákon szereplő anyagköltségek és szolgáltatások díja azonos a kiállított számla szerint megfizetett általános forgalmi adó összegével. További fontos információ, hogy a támogatás kizárólag a 2018. január 1-től kiállított számlákra érvényes. A támogatás igénylésének végső határideje 2022. december 31.
Néhány jogosultsági kritérium
Új lakás esetén a hazáspár mindkét tagjának ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett tulajdonjoggal kell rendelkeznie, a tulajdoni arányokra nézve nincs megkötés. Lakásbővítés vagy házkorszerűsítés esetén az igénylő félnek legalább 50 százalékos tulajdonjoggal szükséges rendelkeznie. Az utolsó folyósítás után 90 napon belül be kell mutatni a lakcím igazolására szolgáló hatósági igazolványt. Szintén az utolsó folyósítástól számított naptól kezdve a kedvezményezetteknek 10 évig igazoltan a támogatás tárgyát képező lakásban kell élniük, amelyre szintén tíz évig érvényes lakásbiztosítással kell rendelkezniük. Az állam javára szóló jelzálog ranghelyét kizárólag a lakás vagy ház építésére vagy felújítására felvett kölcsönt biztosító hitelintézet ranghelye előzheti meg.
Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.