Mit kell tudni a biztosításokról

Igen, az ügyfél és a biztosító egyaránt élhet a felmondás jogával. Ekkor a szerződés megszűnik, ahogyan természetesen a biztosító kockázatviselése is véget ér. A biztosítási szerződés a legtöbb esetben írásban mondható fel, sokszor van felmondási idő, a felelősség-, és vagyonbiztosításoknál például ez 30 napot jelent.

A biztosítottnak hivatalosan be kell jelentenie a biztosítónál, ha káresemény történt. Amennyiben baleset/bűneset történt, természetesen először a mentőket/rendőrséget/katasztrófavédelmet kell értesíteni, a biztosítónak történő bejelentés ráér utána. Az viszont nagyon fontos, hogy megfeleljünk a szerződésben megadott határidőnek.

A biztosítási szerződés pontosan tartalmazza, hogy az adott biztosítás milyen káreseményeknél térít. Ha a kárösszeg meghatározható, a biztosító annak a mértékében térít, a biztosítási szolgáltatás nem vezethet vagyonosodáshoz. Nem meghatározható mértékű kár esetén a biztosítók előre megadnak egy biztosítási összeget, amelyet kifizetnek (például életbiztosítás lejáratakor, vagy haláleset bekövetkezte esetén), vagy maximálisan addig az összegig téríthetnek (például felelősségbiztosításnál).

A befektetési egységhez kötött életbiztosításnál a kifizetett díjakat a biztosító egy kiválasztott eszközalapba fekteti, így kifizetéskor az alap hozama határozza meg, hogy mekkora összeget kap a kedvezményezett. Az ilyen típusú biztosításnál fontos dolog a költség, érdemes utánajárni, hogy a biztosító pontosan mennyiért kínálja a terméket, milyen díjakat számol fel.

Szinte bármire, és a különböző biztosítási szolgáltatások kombinálhatóak is egymással. A teljesség igénye nélkül létezik élet-, baleset-, lakás-, betegség-, nyugdíj-, kötelező gépjárműfelelősség-, casco-, és utasbiztosítás. Ahogy említettük, a szolgáltatások több esetben csomagban járnak, például egy lakásbiztosításnak lehet része élet-, baleset-, vagy egészségbiztosítás is. Vannak vállalati biztosítások, amelyek szintén nagyon sokrétűen fedik le a szektort, a cégek különböző tevékenységeit biztosítva.

A biztosítás azt jelenti, hogy felkészülünk olyan károkra, amelyeket ki nem számítható események okoznak. Például egy közlekedési balesetre, vagy lakástűzre. Biztosítást szinte mindenki használ, hiszen annak megléte elengedhetetlen a közúti közlekedésében, de például lakáshitelnél is kell kötni biztosítást az adott ingatlanra. Ha biztosítást kötünk, megvédjük magunkat egy esetleges nagyobb anyagi kártól. Nagyon sokféle biztosítás létezik, a legtöbb esetben az ügyfél havidíjat fizet a biztosítónak annak fejében, hogy az a szerződésben meghatározott és leírt károkat térítse meg a kedvezményezettnek.

A weboldalon megjelenített egyes ajánlatok megjelenítését több tényező befolyásolhatja, így az ajánlatra vonatkozó feltételek és megadott adatok, valamint a weboldalt üzemeltetőnek az ajánlatot tevővel való megállapodásai. Az ajánlatok megjelenítésekor ezért nem független rangsorolás valósulhat meg, hanem a szerződött partnerek ajánlatai kiemeléssel előbbre kerülhetnek a listán.

Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.

További kérdés kategóriák

Legutóbbi blogbejegyzések

Pénzügyi szorongás, kapunyitási pánik és az első lakáshitel – beszélgetés Klinger Máriával

Miért félünk a hiteltől, és hogyan dönthetünk higgadtan, amikor itt a 3%-os, államilag támogatott lakáshitel? Erről beszélgetünk Klinger Mária munka- és szervezetpszichológus, család- és rendszerszemléletű terapeuta, brief coachcsal, külön fókuszban a 2025 szeptemberétől elérhető kedvezményes konstrukció hatásaival.

Tovább olvasom
Otthon Start 3%: Megéri egyszerre több banknál beadni a hitelkérelmet?

A Spirit FM Több–Kevesebb műsorában Rónai Egon Zámbori Bíró Tamással, a Banknavigator.hu kommunikációs-pénzügyi szakértőjével járja körbe az Otthon Start 3% témáját: mikor ésszerű több banknál egyszerre kérelmet indítani, milyen előnyök és kockázatok merülnek fel, és hogyan működik mindez a gyakorlatban.

Tovább olvasom
CIB Otthon Start: 250 000 Ft jóváírás – részletek, pontos feltételek, példák és összehasonlítás

2025. október 13. és december 31. között a CIB Bank az Otthon Start Kamattámogatott Hitel mellé egyszeri 250 000 Ft jóváírást kínál, ha a hitelkérelmet ezen időablakban hiánytalanul befogadják. A bank emellett a CIB ECO / ECO Plusz számlákra 0 Ft-os számlavezetést is ígér a futamidő végéig (legfeljebb a tartozás megszűnéséig). A cikkben a feltételeket konkrét dátumokkal és kitételekkel mutatjuk be, kiszámoljuk a jóváírás hatását különböző hitelösszegekre, és összevetjük más banki megoldásokkal.

Tovább olvasom
Autóhitel vagy autólízing – melyik a jobb választás?

Autóvásárlás előtt sokan dilemmáznak: autóhitel vagy autólízing? Cikkünk részletesen bemutatja a két konstrukció közti lényegi különbségeket, valós számításokkal, gyakorlati példákkal, alternatívákkal és GYIK-kel, hogy biztos kézzel választhass.

Tovább olvasom

További hírek a hirnavigator.hu támogatásával