5 fontos tudnivaló a repülőjárat késése és törlése esetére
A repülőjáratok késése és törlése napjainkban olyannyira általános, hogy már fel sem kapjuk a fejünket, ha ilyen híreket hallunk.
A repülőjárat késése és törlése többnyire valamilyen probléma miatt történik meg: sztrájk, a földi személyzet létszámának csökkenése, és még hosszasan sorolhatnánk. A végeredmény minden esetben káosz, az utasok feltorlódása a reptereken, illetve más problémák, és jellemzően mindig azok járnak rosszul ezzel, akik nem tehetnek semmiről.
Azt azonban viszonylag kevesen tudják, hogy a repülőjárat késése és törlése, vagy akár megtagadott beszállás esetén milyen jogaik vannak, mikor jár a szállodai elhelyezés, milyen esetben kaphatnak transzfert, vagy akár több száz euró kártalanítást. Annak érdekében, hogy eloszlassuk a homályt, összegyűjtöttünk öt fontos tudnivalót, amelyekkel érdemes tisztában lenni.
1. Mikor jár segítség?
Ha a repülőjárat késéséről, vagy törléséről csak a terminálra érkezve értesülünk, mindenképp jár segítség, de az, hogy milyen jellegű, az adott szituációtól függ. A légitársaságok kötelezettségeit egy 2004-ben kiadott, uniós rendelet határozza meg, amely kimondja, hogy az utasoknak milyen esetekben jár kártalanítás a légitársaságoktól, de azt is, hogy mikor kötelező frissítőt, ételt, vagy szállást biztosítaniuk. Fontos tudni, hogy ez nem utasbiztosításhoz kötött segítség, de ettől függetlenül érdemes azt megkötni indulás előtt.
2. Mire vonatkozik és mit szabályoz a fentebb említett uniós rendelet?
A rendelet azokra a járatokra vonatkozik, amelyek az EU tagállamainak valamelyikéből indulnak, valamint azokra, amelyeket az Európai Unióban – pontosabban az Európai Gazdasági Térségben, amelynek tagja még Izland, Norvégia, valamint egy kétoldalú szerződés alapján Svájc – regisztráltak; ez utóbbi akkor fontos, ha az indulás nem EU tagállamból történik. Ha tehát itthonról elutazunk például Egyiptomba, és onnan visszafelé egy EU-ban regisztrált légitársasággal repülünk, akkor az oda- és visszaútra egyaránt vonatkozik a rendelet.
3. Mit jelent pontosan a segítségnyújtás ebben az esetben?
A segítségnyújtás ugyan kötelező a légitársaságok számára, ám eltérő a körülményektől függően, hogy milyen segítséget kötelesek nyújtani az utasaiknak. Ha a repülőút 1.500 kilométeres, vagy ennél rövidebb, akkor két órás, ha 1.500 és 3.500 kilométer közötti hosszúságú, akkor 3 órás, 3.500 kilométer felett pedig négy órás késés esetén minden utasnak jár frissítő és étel a várakozás idejére; ez jelenti az alapot.
Arra viszont nincs szabály, hogy ez milyen minőségű kell, hogy legyen: egy pohár vízzel és egy szendviccsel a légitársaság eleget tesz az előírásoknak, de egy pohár pezsgővel és kaviárral is; sejthető, hogy végül melyikkel kell majd szembesülnünk, ha a repülőjáratunk késik, vagy törlik azt .
Ha négy óránál hosszabb a késés, vagy éjszakába nyúlik, a légitársaságnak szállodai elhelyezésről is gondoskodnia kell, illetve a szállodába szállításunkról is – a feéreértések elkerülése végett: a rendelet kifejezetten szállodát említ, de emellett a repülőtéren jár két telefonhívás, vagy e-mailezés biztosítása is.
Előfordul, hogy az adott légitársaság az adott repülőtéren nem rendelkezik információs pulttal; ilyenkor az utasnak magának kell elintéznie mind a szállítást, mind a szállást, ám ezt a légitársaság utólag köteles megtéríteni. Ehhez persze szükség lesz a bizonylatokra is, tehát ezeket érdemes megőrizni.
4. Jár kártalanítás, ha a repülőjárat késése, vagy törlése miatt elmarad a nyaralás?
A rendelet szerint igen, bizonyos esetekben jár kártalanítás azoknak, akik a repülőjárat késése, vagy törlése miatt kénytelenek lemondani a nyaralásukról: 1.500 kilométer alatti utazás esetén 250 euró, 1.500 és 3.500 kilométer között 400 euró, illetve több, mint 3.500 kilométer esetén 600 euró jár. Ha azonban légitársaság felajánlja, hogy átfoglalással és 1.500 kilométer alatt legfeljebb két, 1.500 és 3.500 kilométer között három, vagy több, mint 3.500 kilométer esetén négy órás késéssel eljuttatja az utast a célállomásra, a kártalanítás összege a felére csökken.
Az uniós rendelet három esetet sorol fel, amikor jár a kártalanítás; ezek a beszállítás megtagadása, a járattörlés, valamint a késés. Érdemes tudni, hogy nem csak az minősül járattörlésnek, ha kiérkezünk a repülőtérre, és nem indul el a gép, hanem az is, amikor a levegőben visszafordul, vagy, ha nem arra a repülőtérre érkezik, ahova a jegy szólt. Ellenpélda, hogy ha 14 nappal előre értesítenek a járat törléséről, akkor semmilyen kártalanítás nem jár, csak a jegy árának visszatérítése pénzben, vagy utalvány formájában, de a rendkívüli időjárási körülmények és az előre be nem jelentett, váratlan sztrájk is hasonló esetnek minősülnek, bár a segítségnyújtás ekkor jár.
5. Hol lehet benyújtani a kártalanítási igényt?
A légitársaságnak érdemes küldeni a panaszt az Európai Unió erre vonatkozó formanyomtatványán. A benyújtott panaszra a légitársaságnak 30 napon belül kötelessége válaszolni, de általában ennél jóval rövidebb időn belül megtörténik a kártalanítás. Ha a panaszt elutasítják, a fogyasztóvédelmi hatósághoz kell fordulni, de előfordulhat, hogy bírósági ügy lesz a dologból, amelynek esetében nem csak a kártalanítást kérhetjük, hanem az esetleges kártérítési igényünket is érvényesíthetjük
Érdemes tisztában lenni azzal is, hogy a poggyászok elvesztése, vagy rongálódása esetén maximum 1.400 euró összegig nyújthatunk be kártérítést, amelyhez a repülőtéren kell kitölteni egy panaszbejelentő nyomtatványt, és haladéktalanul, de legkésőbb 7 napon belül kell megküldeni az érintett légitársaságnak címezve.
Ha utazni készülsz, tekintsd meg utasbiztosítási ajánlatainkat, majd indítsd el a szerződéskötési folyamatot mindössze néhány kattintással!
Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.